Over Jihad Kawash
Als professional in het onderwijs heb ik geleerd dat hoe belangrijk het is om jongeren te motiveren om hun eigen pad naar succes te bewandelen. Deze inzichten heb ik niet alleen verworven door mijn studies, maar ook vanuit een stukje eigen ervaring.
Ooit begon ik zelf op het VMBO, waarna ik met de juiste mindset door kon zetten om aan het HBO af te studeren en een master te volgen. Ik heb geleerd dat motivatie niet vanzelfsprekend is en externe factoren daarbij een cruciale rol spelen. Daarom ben ik leraar geworden en sta ik dagelijks vol enthousiast voor de klas om jongeren te begeleiden in hun wandeling naar succes. Om je even inzicht te geven in mijn loopbaanpad:
- Ik startte op het VMBO LWOO waarna ik richting het MBO ging.
- Na mijn MBO combineerde ik werken met studeren. Ik werkte als beveiligingsbeambte en straatcoach. Daarnaast studeerde ik voor leraar maatschappijleer aan de Hogeschool van Amsterdam.
- Mijn interesse in maatschappelijke vraagstukken, culturen en het leraarschap wilde ik meer verdieping geven. Tijdens mijn lerarenopleiding volgde ik daarom de minor Levensbeschouwing. Ik leerde door onderzoek en het bestuderen van literatuur veel over godsdiensten en filosofie.
- Later kreeg ik het gevoel dat ik nog niet was uitgeleerd en begon ik aan de masteropleiding Educational Needs. Binnen de opleiding rondde ik verschillende modules af waarbij ik specifiek praktijkgericht onderzoek deed op het gebied cultuursensitivteit, inclusie en het omgaan met anderstalige studenten.
Momenteel werk ik nog steeds in het onderwijs en dat blijf ik het liefst mijn hele leven doen. Naast docent werk ik als ontwikkelaar/expert op het gebied van burgerschap. Hierbij is (V)MBO mijn primaire focus.
Mijn culturele reis
Geboren in Libanon, met Palestijnse roots en getogen in 's-Hertogenbosch. Al met al kan ik stellen dat ik een culturele reis heb doorgemaakt. Mijn diepe interesse in diversiteit, culturen en inclusie ontleen ik niet alleen aan studies, ook eigen ervaring speelt hierbij een prominente rol. Mijn culturele reis leerde me hoe belangrijk het is om rekening te houden met de ander. Dat heb ik helaas niet met elke leraar van wie ik les kreeg ervaren. Juist daarom sta ik nu voor professionals om hen te voorzien van de juiste kennis en inzichten waarmee ze een inclusies leerklimaat kunnen bewerkstelligen, zodat iedere jongere de kans heeft om zijn of haar eigen potentieel volledig te benutten. Mijn ervaring als persoon die is opgegroeid binnen verschillende culturen en struggles die ik als jongere had maken mijn verhaal als spreker en trainer tastbaarder en realistischer.
Uit deze reis neem ik een diepe overtuiging mee, dat ieder jongere een kans verdient om te groeien en te bloeien. Niet alleen door goede cijfers te behalen, maar ook om optimaal deel te kunnen nemen aan onze complexe maatschappij. Onderwijs draait niet alleen om kennis, maar ook om verbinding, empathie en zelfontwikkeling.